Voyo roste rychleji, než jsme čekali. Už je v provozním zisku, říká šéf Novy Grunt

Daniel Grunt, který je od loňského ledna generálním ředitelem skupiny Nova, má od mateřské PPF zadání, které představuje nesnadný manažerský oříšek. Přeměnit nejsledovanější tuzemskou televizi tak, aby vydělávala na rostoucím zájmu o online video a zároveň aby tím nepodřezávala větev klasického vysílání.

Gruntův úkol tedy je rozvíjet placenou streamovací službu Voyo, ale zároveň nekonkurovat tradičnímu byznysu, který Nově přináší miliardy korun z televizní reklamy.

Voyo je v posledních letech středobodem transformace, jež má televizní skupinu přizpůsobit nové digitální době. Už od roku 2013 testuje tato streamovací videotéka ochotu diváků za novácké pořady, seriály a filmy platit, ale hlavní impulz přišel před třemi lety, poté co televizní skupinu koupila PPF. Noví majitelé oznámili pro Voyo ambiciózní cíl: během roku 2025 získat pro videotéku v Česku a na Slovensku jeden milion předplatitelů. Grunt říká v rozhovoru, že zájem o Voyo roste tak rychle, že se možná k milionové metě projekt dostane dříve. Už nyní má na obou trzích dohromady více než 800 tisíc platících diváků a projekt začíná být v provozním zisku.

 „Můj manažerský úkol je, jak zajistit, že náš mediální dům dál poroste na trhu, na kterém každý rok klesá množství stráveného času na klasickém lineárním vysílání. Tedy jakým způsobem přenastavit firmu, produkty, distribuci obsahu a strategii, abychom si zajistili dlouhodobý růst zisku,“ říká Grunt.

Do role šéfa Novy si vás majitelé loni vybrali nejspíš i proto, že jste byl v roli ředitele pro digitalizaci zodpovědný za rozvoj streamovací služby Voyo na různých trzích. To bylo v rámci CME – skupiny, do které Nova patří. Bude se nějak lišit váš přístup od předchozího vedení televize?

Obecně se dá říci, že mým cílem nebylo přinést do Novy revoluci. Jde o velmi dobře fungující mediální skupinu, která je zisková. Vnímám to tak, že jsem pro digitální a strategickou transformaci Novy dostal od akcionáře poměrně volné ruce. Mění se způsob konzumace videa , nastupují technologické změny, které přinášejí řadu ohrožení a řadu příležitostí.

Které změny vidíte jako ty hlavní?

Za poslední dobu velmi rychle narůstalo rozšíření smart televizí. Více než polovina českých domácností dnes už má takovou chytrou televizi připojenou na internet. To přináší uživatelům řadu možností – mají tam aplikace, video na vyžádání. Druhá věc je, že poměrně rychle roste zastoupení distribuce televizního signálu prostřednictvím internetu, takzvané IPTV, což umožňuje zpětné zhlédnutí. Stále méně lidí tedy sleduje klasickou lineární televizi. Lidé pořady sledují v časech, které si sami zvolí a které jim vyhovují.

Pak je tady růst všech dalších chytrých zařízení, růst penetrace vysokorychlostního internetu, datové balíčky. Lidé zkrátka videoobsah konzumují, kde chtějí a kdy chtějí, což urychlil covid. My jsme v roce 2021 začali silně šlapat do Voya – investice šly do obsahu, do týmů, do platformy a dalších věcí.

Jaká je tedy celkově strategie Novy?

Má čtyři pilíře. Prvním je zajistit minimálně udržení stávajících inzertních příjmů z lineární televize. Druhým je dosažení maximálního zásahu obsahu – tedy kombinace klasického vysílání s odloženým sledováním nebo s konzumací prostřednictvím Voya tak, aby si tyto dva distribuční kanály co nejméně konkurovaly. Třetím pilířem je práce se značkami. Nova je historicky extrémně silná značka, ale v posledních letech se nevěnoval čas a energie tomu, aby značka byla dobře profilovaná, zaměřená na konkrétní segmenty. Součástí toho je snaha jasně vyprofilovat hlavní kanály Novy a Voyo. K tomu je třeba přičíst ještě dobrý tým, který na tom všem bude pracovat. To je ten čtvrtý pilíř.